Obiectul de activitate:
Eliberarea acordurilor de functionare / autorizatiilor de alimentatie publica se face in conformitate cu:
– O.G. nr. 99/2000, republicată, privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă;
– Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă;
– H.G. nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă;
– H.G. nr. 348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice;
-Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal cu modificările și completările ulterioare(art.475,aln.3);
– OUG nr.57/2019 privind Codul Administrativ;
– HG 843/1999 privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică, neincluse în strucrturile de primire turistice;
– Legea nr.310/2024 privind completarea art.6 din OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață;
-HG nr.571/2016 privind aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării privind securitatea la incendiuAutorizarea activităţii şi eliberarea autorizaţiei de funcţionare necesare persoanelor fizice autorizate şi persoanelor juridice
Desfăşurarea activităţilor comerciale şi a serviciilor de piaţă pe teritoriul municipiului Huşi de către agenţi economici, persoane fizice autorizate sau persoane juridice, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, în spaţii proprietate publică sau privată se va face în baza acordului administraţiei publice locale.
Prin „activităţi comerciale şi servicii de piaţă” se înţeleg:
a) comerţul cu ridicată desfăşurat în spaţii comerciale;
b) comerţul cu amănuntul desfăşurat în spaţii comerciale;
c) serviciile de alimentaţie publică;
d) servicii de piață;Acordul menţionat mai sus se va materializa, la cererea solicitantului, prin eliberarea de către Primarul mun.Husi,a acordului de funcţionare/autorizatiei de alimentatiei publica şi profil de activitate privind desfăşurarea unei activităţi economice, prin Compartimentul Autorizare-Control din cadrul aparatului de specialitate al primarului municipiului Huşi.
Persoanele specificate mai sus au obligaţia să solicite primarului municipiului Huşi eliberarea acordului de funcţionare/autorizaţiei de alimentaţie publică pentru sediu social dacă este cazul și fiecare punct de lucru.
Eliberarea acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică se va face în baza cererilor şi a documentaţiei întocmite de către agenţii economici care desfăşoară activităţi comerciale.
În caz de sesizare scrisă a organelor abilitate cu privire la nerespectarea prevederilor legale şi retragerea oricăreia din autorizaţiile necesare funcţionării se va retrage autorizaţia de funcţionare eliberată de Primărie.Acordul de funcționare/autorizația de alimentație publică sunt actele administrative cu caracter individual prin care se stabilesc condițiile de desfășurare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață și se emit de către autoritățile administrațiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului București pe raza carora operatorul economic urmează să își desfășoare activitatea în structuri de vânzare cu sediu fix pe perioadă nedeterminată atât timp cât conditiile inițiale pentru care s-a solicitat acordul de funcționare/autorizația de alimentație publica ramân nemodificate și documentele care constituie dosarul de solicitare a acordului/autorizației sunt valabile.
Taxa de emitere/reînnoire a acordului/autorizației de alimentație publică se stabilește prin hotărârea consiliului local.
Prin excepție de la cele prevazute mai sus, în cazul apariției oricăror modificări în tipul de activitate desfașurată sau al schimbării suprafeței structurii de vânzare pentru care s-a solicitat acordul de funcționare/autorizația de alimentație publică sau în cazul expirării documentelor depuse la dosarul constituit în vederea eliberării acordului/autorizației operatorul economic are obligația în termen de 30 zile calendaristice de la data începerii activității noi/modificate/expirării documentelor în vederea desfașurării activității să obțină un nou acord/o nouă autorizație de alimentație publică. În lipsa efectuării acestor demersuri acordul de funcționare/autorizația de alimentație publică se suspendă in mod automat cu aplicarea sancțiunilor prevăzute la art.73, aln.1 din OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață.
Prin acordul de funcţionare /autorizaţia de alimentaţie publică eliberate vor fi impuse condiţii cu caracter obligatoriu, prin respectarea cărora persoanele fizice autorizate sau juridice care desfăşoară activităţi pot funcţiona legal.
Cerinţe şi condiţii privind activitatea agenţilor economici, persoane fizice autorizate şi persoane juridice
Activitatea agentului economic se va desfăşura pe baza acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică emisă de primarul municipiului Huşi, judeţul Vaslui în conformitate cu prevederile legale care reglementează acest aspect.
Cerinţele ca un spaţiu să poată fi autorizat în vederea desfăşurării unei activităţi, sunt următoarele:
1.Spaţiul în care se desfăşoară activitatea să fie deţinut în mod legal şi edificat în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
2.Terenul pe care este amplasat spaţiul în care persoana fizică/juridică îşi desfăşoară activitatea să fie deţinut în mod legal (act de proprietate, contract de închiriere, contract de concesiune, etc).
3.Existenţa acordului scris al tuturor locatarilor/proprietarilor din tronsonul care are elemente comune cu spaţiul în care funcţionează persoana fizică/juridică care solicita eliberarea acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică în cazul schimbării destinaţiei din locuinţă individuală în spaţiu comercial sau de altă natură decât aceea de locuinţă, precum şi în cazul construcţiilor edificate în prelungirea locuinţelor individuale.
4.Persoana fizică/juridica să fie legal constituită;
5.Activitatea persoanei fizice/juridice să nu contravină ordinii de drept ori să atenteze la bunele moravuri, la ordinea şi liniştea publică;
6.Să îndeplinească toate cerinţele sanitar-veterinare, de mediu, de salubritate, de pază şi de prevenirea incendiilor, impuse de lege şi de actele normative ce reglementează respectivul profil de activitate, cerinţe ce vor fi verificate şi certificate de către instituţiile cu atribuţii în acest domeniu, concomitent sau ulterior dobândirii autorizaţiei emisă de primarul municipiului Huşi;
7.Să deţină contract de furnizare a serviciilor de utilităţi publice: apă potabilă, salubritate,energie electrica după caz;
8.Să nu figureze cu debite la plata impozitelor şi taxelor locale ale municipiului Huşi;
9.Să prezinte Certificat Constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerţului Vaslui pentru deschiderea punctului de lucru în spaţiul ce se solicită a fi autorizat;
10.Să respecte prevederilor legale în materie de urbanism cu privire la construcţii, modificările construcţiilor sau amenajările care se fac pentru deschiderea punctului de lucru;
11.Să asigurare reparaţii, zugrăveli, să întreţină faţada clădirii în care îşi desfăşoară activitatea;
12.Să asigure izolarea fonică adecvată, în cazul în care activitatea este potenţial generator de zgomot.Datele de identificare ale agentului economic, respectiv numele firmei care funcţionează în spaţiul respectiv, denumirea unităţii, a tipului unităţii, a avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor necesare funcţionării activităţii, să fie expuse în interiorul unităţii, la loc vizibil oricărei persoane interesate.
Alte condiţii: Spaţiul în care se va desfăşura activitatea pentru care se solicită autorizarea va trebui să îndeplinească următoarele condiţii:
a.Să fie asigurată repararea, spălarea geamurilor şi a vitrinelor, înlocuirea celor sparte, întreţinerea firmei şi a faţadei.
b.Să fie asigurată curăţenia la locurile de depozitare a materialelor în curţile interioare şi pe celelalte terenuri, precum şi pe căile de acces.
c.Să fie menţinută curăţenia trotuarelor, a părţii carosabile, a străzii sau a drumului, a locurilor de parcare, să fie îndepărtată zăpada şi gheaţa de pe trotuarele din dreptul acestui spaţiu.
d.Să fie respectate măsurile pentru asigurarea igienei publice şi curăţeniei în municipiu.
e.Trotuarele, spaţiile verzi din faţa acestuia trebuie să fie întreţinute corespunzător.
f.Prin alegerea poziţiei acestuia să se asigure accesul separat pentru aprovizionarea cu marfă acolo unde aceasta se face cu mijloace de transport de mare tonaj.
g.Să existe posibilitatea de acces şi intervenţie a mijloacelor de stingere a incendiilor.
h.Să nu contravină planului urbanistic general;
i.Activitatea să nu se desfăşoare în spaţii improvizate.Se interzice:
a.comercializarea de produse sau servicii care utilizate în condiţii normale pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
b.expunerea sau comercializarea produselor în afara termenului de valabilitate sau a durabilităţii minime stabilite de producător.
c.condiţionarea vânzării unor mărfuri de cumpărare a altora, refuzul nejustificat al vânzării unor produse sau prestarea unor servicii cuprinse în obiectul de activitate al agentului economic, neexpunerea la vânzare a mărfurilor existente şi vânzarea preferenţială.
d.efectuarea de acte de comerţ sau fapte de comerţ cu bunuri a căror provenienţă nu este dovedită.Barurile şi restaurantele vor trebui să îndeplinească următoarele cerinţe suplimentare:
a.să nu fie amplasate în imediata vecinătate a instituţiilor de învăţământ;
b.să deţină acordul pentru funcţionare al vecinilor cu care au elemente de construcţie comune, dacă este cazul;
c.să aibă afişat la intrare tipul de unitate declarat conform H.G.843/1999;
d.să nu polueze mediul;
e.să fie dotate cu grupuri sanitare, pardosite cu gresie, placate cu faianţă, dotate cu apă curentă nonstop;
f.să aibă în dotare sisteme de ventilaţie;
g.să nu împiedice libera concurenţă şi să asigure concurenţa loială.Activitatea de comercializare a băuturilor alcoolice şi a produselor din tutun este interzisă tinerilor sub 18 ani.
Interdicţia de mai sus se va afişa la casele de marcat din toate unităţile de vânzare cu amănuntul.
Structurile de vânzare cu amănuntul şi cele care prestează servicii de piaţă pot fi deschise publicului în toate zile săptămânii.
Activitatea barurilor şi a restaurantelor pe teritoriul municipiului Huşi, judeţul Vaslui se reglementează asfel:
1.Pentru solicitanţii persoane fizice şi persoane juridice, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, care organizează manifestări artistice, competiţii sportive sau orice altă activitate distractivă, cu caracter permanent sau ocazional orarul de funcţionare poate depăşi orele 24.00,cu condiţia respectării normelor legale privind liniştea şi ordinea publică.
2.Unităţile de alimentaţie publică care funcţionează în regim de bar de noapte şi/sau discotecă sunt obligate să asigure ordinea în spaţiile proprii, precum şi în cele din vecinătatea localului pe o rază de până la 50 de metri de la uşa de acces, prin personal specializat angajat sau prin contractarea serviciilor de pază şi protecţie, în măsură să intervină cu operativitate pentru rezolvarea situaţiilor legate de persoanele care nu respecta linistea si ordinea publica.
3.Unităţile (baruri si restaurante) vor prezenta la data solicitării autorizaţiei a contractului de muncă a persoanelor angajate sau contractul cu societatea de specialitate pentru asigurarea ordinii.
4. În situaţia în care se constată că măsurile luate prin personalul angajat sau firma de pază şi protecţie nu sunt de natură a soluţiona situaţiile de tulburare repetată a liniştii şi ordinii publice, Primăria municipiului Huşi,la propunerea organelor abilitate, are dreptul de a retrage autorizaţia şi de a închide unitatea.Acordul de funcţionare /autorizaţia de alimentaţie publică poate fi retrasă în vederea suspendării sau anularii, ca urmare a propunerii organelor abilitate.
Se pot comercializa numai produse care respectă prevederile legale cu privire la etichetare, marcare şi ambalaj.
Ambalajele produselor trebuie să asigure integritatea şi protecţia calităţii acestora, să fie uşor de manipulat, să promoveze valoarea produselor, fiind totodată conforme prevederilor legale referitoare la protecţia şi securitatea consumatorului.
Preţurile de vânzare, preţurile pe unitatea de măsură şi tarifele prevăzute se afişează în mod vizibil, lizibil şi fără echivoc prin marcare, etichetare şi /sau afişare.
Comercianţii persoane juridice sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice şi să elibereze bonuri fiscale cumpărătorilor de produse sau servicii.
Acordul de funcţionare /autorizaţia de alimentaţie publică pot fi retrase în vederea suspendării sau anularii, ca urmare a neîndeplinirii sau a îndeplinirii defectuoase a condiţiilor stabilite prin actele normative
Terasele sezoniere vor putea fi amplasate cu acordul administraţiei publice locale în faţa unităţilor proprii de alimentaţie publică sau în locaţii de agrement delimitate.
Nerespectarea dispoziţiilor prezentate mai sus duce la:
a.Respingerea cererii de eliberare a acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică
b.Suspendarea acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică până la îndeplinirea condiţiilor
c.Anularea acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică.Posibilitatea de a contesta actul de suspendare sau anulare a autorizaţiei se face în faţa instanţelor competente.
Respingerea cererii de eliberare a acordului de funcţionare /autorizaţiei de alimentaţie publică poate fi contestata potrivit Legii contenciosului administrativ.SANCŢIUNI
Constituie contravenţie orice exerciţiu comercial desfăşurat de către comercianţii care nu deţin autorizaţii în condiţiile legii.Constituie contravenţie conform prevederilor O.G. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, cu modificarile si completarile ulterioare:
a). desfăşurarea de activităţi de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de alimentaţie publică şi servicii de piaţa fără autorizarea prevăzută de lege;
b). neafişarea orarului de funcţionare în unitate în mod vizibil din exterior şi nerespectarea acestuia;
c). comercializarea de produse şi servicii de piaţă, altele decât cele înscrise în autorizaţia de funcţionare;
d). desfăşurarea activităţii în perioada suspendării activităţii comerciale.Contravenţiile prevăzute la:
-lit. a) se sancţionează cu amendă de la 500 lei Ron la 2500 lei Ron;
-cele de la lit. b) se sancţionează cu amendă de 200 lei Ron la 500 lei Ron;
-cele de la lit. c) se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei Ron la 2.500 lei Ron;
-cele de la lit. d) se sancţionează cu amendă de la 500 lei Ron la 2.000 lei Ron;In cazul repetării contravenţiilor prevăzute la lit. a), b), c), d), într-un interval de 12 luni, chiar dacă amenda a fost plătită, precum şi în cazul în care se încalcă în mod repetat dispoziţiile legale privind liniştea şi ordinea publică, Primarul dispune suspendarea activităţii comerciale pe o perioadă de până la 30 de zile pentru structura respectivă.
Contravenţiilor stabilite mai sus, le sunt aplicabile prevederile OG. nr.2/2001, privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificările şi completările ulterioare.
PROCEDURA DE ELIBERARE A ACORDULUI DE FUNCŢIONARE/AUTORIZAŢIEI DE ALIMENTŢIE PUBLICĂ
Persoanele juridice, indiferent de forma juridică de organizare şi de formă de proprietate, şi persoanale fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale să desfăşoare o activitate independenta, vor putea desfăşura activitate pe raza teritorial-administrativa a municipiului Huşi numai pe baza „Acordului de funcţionare/autorizaţiei de alimentaţie publică”
Autorizaţiile se emit de Primarul mun.Husi, judeţul Vaslui pentru fiecare sediul social dacă este cazul și punct de lucru ale persoanelor fizice autorizate, întreprinderi individuale,întreprinderi familiale /juridice.
În scopul autorizării, persoana fizică autorizată, întreprinderea individuala, întrepriderea familială /juridica, prin reprezentant desemnat, va depune cerere – tip la Primăria municipiului Huşi, înainte de începerea activităţii.
Cererea va fi însoţită de actele, documentele şi înscrisurile ce pot face dovada îndeplinirii condiţiilor de autorizare.
Acordul de funcţionare/autorizaţia de alimentaţie publică se emite dacă sunt îndeplinite condiţiile legale.
Dovada îndeplinirii condiţiilor de autorizare se face cu prezentarea obligatorie a documentelor necesare şi a declaraţiei pe propria răspundere data de către administratorul societăţii.
Acordul de funcţionare/autorizatia de alimentatie publica şi profil de activitate sunt valabile pe perioadă nedeterminata.
Taxa pentru eliberarea acordului de funcţionare/autorizaţiei de alimentaţie publică se stabileşte anual prin Hotărâre de Consiliu Local privind aprobarea impozitelor şi taxelor locale.
Eliberarea acordului de funcţionare/autorizaţiei de alimentaţie publică, se face în termen de cel mult 30 zile de la depunerea cererii, însoţită de toate actele şi documentele necesare autorizării.
În cazul în care autorizaţia nu poate fi eliberată, persoana fizică/juridica va fi înştiinţata în termen de cel mult 30 zile de la data depunerii cererii.
La înaintarea documentaţiei pentru autorizare, persoana fizică autorizată, întreprinderea individuala, întreprinderea familială/juridica va completa cererea tip, respectiv declaraţia pe propria răspundere.
Cererea tip constituie act sub semnătură privată şi are regimul şi valoarea juridică prevăzute de lege.Operatorii economici sunt obligați:
a) să respecte prevederile din autorizaţie;
b) să îndeplinească şi să menţină condiţiile ce au stat la baza emiterii acesteia;
c) în situaţia în care, din indiferent ce motiv, nu mai îndeplinesc condiţiile ce au stat la baza emiterii autorizaţiei, să informeze, de îndată, autoritatea emitentă şi să ia măsuri pentru încadrarea în condiţiile iniţiale de autorizare ori, după caz, să solicite o nouă autorizaţie conforma cu noile condiţii.In cazul incălcarii dispoziţiilor de mai sus şi în situaţia săvârşirii repetate, în spaţiile autorizate, de fapte care aduc atingere bunelor moravuri dă dreptul autorităţii administraţiei publice locale să procedeze la suspendarea pe o perioadă limitată, sau, după caz, anularea autorizaţiei.
Desfăşurarea activităţilor cu încălcarea prevederilor specificate, ca şi continuarea desfăşurării activităţii pe perioada cât autorizaţia a fost suspendată ori după ce aceasta a fost anulată, constituie activitate ilegală şi intră sub incidenţa sancţiunilor cuprinse în actele normative în vigoare.
Constatarea contravenţiilor prevăzute mai sus şi aplicarea sancţiunilor, se face de către Primar şi împuterniciţii acestuiaLISTA cu actele necesare eliberarii acordurilor de functionare / autorizatiilor de alimentatie publica:
–Cerere eliberare acord de functionare
-Cerere eliberare autorizatie de alimentatie publica
-Declaratie privind îndeplinirea conditiilor de functionare
–Declaratia pe tipuri a unitatilor de alimentatie publica
-Carte de identitate;
-Act de constituire;
-Certificat de inmatriculare;
-Certificat constatator cu privire la declararea punctului de lucru la ORC;
-Dovada legala de ocupare a spatiului pentru structura de vanzare pentru care se solicita autorizatia;
-Dovada achitarii taxei de autorizare.Date de contact:
Compartimentul Autorizare Control
Adresa: str. 1 Decembrie, nr.9, mun. Husi, jud. Vaslui
Tel:0235/480204, interior 116/Fax: 0235/480126
Adresa e-mail:oficiulautorizare@primariahusi.ro
Persoana de contact: Iacob Claudiu, camera 18
Persoana de contact: Ceicovschi Adnana-Alina, camera 18
Program de lucru:Luni-Joi: 07,30 – 16,00
Vineri: 07,30 – 13,30