Descarca formulare

Platforma electronica de evidenta a tichetelor pentru activitati casnice

Harta digitala a Municipiului Husi

Registrul spatiilor verzi din Municipiul Husi

Planul Urbanistic General (PUG) al Municipiului Husi

Lista prestatori servicii funerare

Introducerea de sisteme informatice pentru optimizarea proceselor in Municipiul Husi – cod SMIS 128787

Reducerea emisiilor de carbon in municipiul Husi bazata pe planul de Mobilitate Urbana Durabila, SMIS-123567

Vremea

Weather Icon

Dreptul la asistenta sociala a persoanelor varstnice

INFORMAŢII PRIVIND DREPTURILE PERSOANELOR VÂRSTNICE
(potrivit dispoziţiilor Legii nr.17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)

1.Informaţii despre dreptul la consiliere juridică gratuită
(pentru prevenirea abuzului economic/financiar, în conformitate cu prevederile art.29-33 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)

ART. 29

  • Autoritatea tutelară/Instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa are obligaţia de a acorda, la solicitarea acesteia, consiliere juridică gratuită în vederea încheierii contractelor de vânzare-cumpărare sau de donaţie ori în vederea constituirii de garanţii mobiliare sau imobiliare, care au ca obiect bunurile mobile ori imobile ale persoanei vârstnice.
  • Persoana vârstnică este asistată, la cererea acesteia sau din oficiu, după caz, de un reprezentant al autorităţii tutelare, în vederea încheierii oricărui act translativ de proprietate, având ca obiect bunuri proprii, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale.

ART. 30

Obligaţia de întreţinere şi de îngrijire, precum şi modalităţile practice de executare a acesteia se prevăd expres în actul juridic încheiat de notarul public, sub sancţiunea nulităţii.

ART. 31

Autoritatea tutelară/Instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa primeşte din oficiu un duplicat al actului juridic încheiat conform art. 29 şi 30.

ART. 32

Neexecutarea obligaţiei de întreţinere şi de îngrijire de către noul proprietar al bunurilor obţinute ca urmare a actului juridic de înstrăinare poate fi sesizată autorităţii tutelare/instanţei de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa, de către orice persoană fizică sau juridică. Autoritatea tutelară se poate sesiza şi din oficiu.

ART. 33

(1)  In termen de 24 de ore de la înregistrarea sesizării, autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa efectuează o anchetă socială.

(2)    In termenul prevăzut la alin. (1), autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa solicită agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială să realizeze, în maximum 3 zile de la solicitare, o investigaţie privind respectarea drepturilor persoanei vârstnice de către furnizorul de servicii sociale.

(3)     In baza anchetei sociale şi, după caz, a rezultatului investigaţiei, autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa iniţiază demersurile necesare în vederea executării obligaţiilor înscrise în actul juridic încheiat sau solicită instanţei judecătoreşti rezilierea contractului de întreţinere în nume propriu şi în interesul persoanei întreţinute pentru neîndeplinirea obligaţiilor din contract şi, dacă este cazul, formulează plângere penală.

2.Informaţii despre sprijinul care poate fi oferit de Direcţia de Asistenta Sociala Husi sau furnizori privaţi:
(prin Direcţia de Asistenta Sociala Husi sau de alte servicii de interes public local)

Persoana vârstnică are dreptul la asistenţă socială, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în raport cu situaţia sociomedicală şi cu resursele economice de care dispun.

Persoanele vârstnice, care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege, beneficiază de servicii sau beneficii sociale, dacă se găsesc în una dintre următoarele situaţii:
a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la acestea;
b)nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c)nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d)nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
e)se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.

Furnizarea serviciile comunitare pentru persoanele vârstnice se realizează cu consimţământul acestora şi au în vedere îngrijirea temporară sau de lungă durată:
a)la domiciliul sau reşedinţa persoanei vârstnice;
b)i
n centre de zi, de asistenţă şi recuperare;
c)într-un cămin pentru persoane vârstnice, într-o locuinţă protejată sau în alt centru rezidenţial.

3.Informaţii despre drepturile de asistenţă socială

a) consiliere pentru prevenirea marginalizării sociale, asigurată de asistentul social;
b)consiliere psihosocială şi informare, consiliere juridică, cum ar fi despre obligaţiile de întreţinere;
c)evaluare în vederea stabilirii gradului de dependenţă;
d)servicii comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale;
e)beneficii de asistenţă socială;
f)masa la cantina de ajutor social/serviciul de distribuire a hranei;
g)sprijinirea îngrijitorilor informali;
h) servicii de asistenţă comunitară pentru prevenirea instituţionalizării, cum ar fi suport pentru realizarea unor activităţi instrumentale ale vieţii zilnice (menaj, gestionare bunuri, efectuare cumpărături, plata facturilor), precum şi mici reparaţii sau lucrări de amenajare a mediului ambiant;
i) servicii de îngrijire la domiciliu;
j) servicii de zi de asistenţă şi recuperare;
k) servicii rezidenţiale.

  1. Informaţii despre accesul la locuinţe sociale/locuinţe sociale adaptate:

Locuinţa sociala
Locuinţa care se atribuie cu chirie subvenţionată unor persoane sau familii, a căror situaţie economică nu le permite accesul la o locuinţa în proprietate sau închirierea unei locuinţe în condiţiile pieţei,

  1. Informaţii despre posibilităţile de participare socială:

-activităţi de voluntariat;
-evenimente dedicate persoanelor vârstnice.

  1. Informaţii despre dreptul de a nu fi discriminat sau hărţuit

(conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)
a)dreptul la un tratament egal în faţa instanţelor judecătoreşti şi a oricărui altui organ jurisdictional;
b)dreptul la securitatea persoanei şi la obţinerea protecţiei statului împotriva violenţelor sau maltratărilor din partea oricărui individ, grup sau instituţie;
c)drepturile politice, şi anume drepturile electorale, dreptul de a participa la viaţa publică şi de a avea acces la funcţii şi demnităţi publice;
d)drepturile civile, în special:
(i) dreptul la libera circulaţie şi la alegerea reşedinţei;
(ii) dreptul de a părăsi ţara şi de a se întoarce în ţară;
(iii) dreptul de a obţine şi de a renunţa la cetăţenia română;
(iv) dreptul de a se căsători şi de a-şi alege partenerul;
(v) dreptul de proprietate;
(vi) dreptul la moştenire;
(vii) dreptul la libertatea de gândire, conştiinţă şi religie;
(viii) dreptul la libertatea de opinie şi de exprimare;
(ix) dreptul la libertatea de întrunire şi de asociere;
(x) dreptul de petiţionare;

e) drepturile economice, sociale şi culturale, în special:
(i)    dreptul la muncă, la libera alegere a ocupaţiei, la condiţii de muncă echitabile şi satisfăcătoare, la protecţia împotriva şomajului, la un salariu egal pentru muncă egală, la o remuneraţie echitabilă şi satisfăcătoare;
(ii)  dreptul de a înfiinţa sindicale şi de a se afilia unor sindicate;
(iii) dreptul la locuinţă;
(iv) dreptul la sănătate, la îngrijire medicală, la securitate socială şi la servicii sociale;
(v) dreptul la educaţie şi la pregătire profesională;
(vi) dreptul de a lua parte, în condiţii de egalitate, la activităţi culturale şi sportive;

f) dreptul de acces la toate locurile şi serviciile destinate folosinţei publice.

7. Informaţii pentru prevenirea riscului de a deveni victime ale infracţiunilor şidespre dreptul de a fi referit la serviciului de sprijinire a victimelor infracţiunilor
(conform prevederilor Legii nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare):
-orice persoană victimă a unei infracţiuni are dreptul de a fi recunoscută ca atare din momentul identificării, de a fi tratată cu respect, profesionalism, de a beneficia de protecţie şi sprijin individualizate, de a obţine compensaţii financiare şi de a i se restabili drepturile. De aceleaşi drepturi beneficiază şi membrii familiei acesteia.

8.Informaţii despre drepturile pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice
(prevăzute de Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)

Victima violenţei domestice are dreptul:
a)la respectarea personalităţii, demnităţii şi a vieţii sale private;
b)la informarea cu privire la exercitarea drepturilor sale;
c)la protecţie specială, adecvată situaţiei şi nevoilor sale;
d)la servicii de consiliere, reabilitare, reintegrare socială, precum şi la asistenţă medicală gratuită, în condiţiile prezentei legi;
e) la consiliere şi asistenţă juridică gratuită, în condiţiile legii.